);
COnecteaza-te cu noi

Cafenea

Aleister Crowley – parintele divertismentului New Age

Publicat

pe

Aleister Crowley

   Desi putin sau deloc cunoscut in prezent, lui Aleister Crowley aceasta realitate nu pare sa-i atinga prejudicios capacitatea post mortem de a influenta remarcabil masele. Asocierea numelui sau cu al celor ce se bucura de o notorietate aproape imposibil de surclasat, precum Paul McCartney, Anton LaVey (printre altele, autorul Bibliei satanice si fondatorul Bisericii Sataniste), Jimmy Page (chitaristul formatiei Led Zeppelin), izbutesc, fara tagada, sa starneasca o bruma de interes in ceea ce priveste identitatea si activitatea celui ce s-a autoproclamat «Marea Bestie».

Aleister Crowley

Aleister Crowley
sursa foto: en.wikipedia.org

   Amprenta spirituala a lui Crowley rezida in ideile sale, perseverent perpetuate prin intermediul entertainment-ului actual. Cu siguranta, imaginea urmatoare  este invaluita in aburii curiozitatii cu privire la natura relatiei dintre Crowley si aceste staruri ale unui segment muzical ce nu se va demoda niciodata, servind ca sursa inepuizabila de inspiratie pentru reprezentantii divertismentului de astazi. Imaginea reprezinta coperta albumului «Sergeant Pepper ‘s Lonely Hearts Club Band» semnat The Beatles, lansat in 1967, acesta gasindu-se situat intre Mae West si Sri Yukteswar. Raspunsul este, pe cat de simplist, pe atat de complex, semnificatia fiind intermediata de o simbolistica meticuloasa a carei arie de «actiune» acopera atat sectorul de sound, manifestat prin frecvente (cuantumul Hertzilor), cat si pe cel al versurilor, ce vine in completarea tabloului muzical desavarsit, in viziunea lui Crowley: aparitia sa alaturi de Beatles nu face corp comun cu nicio coincidenta, avand in vedere amprenta marcanta pe care acesta si-a promis sa o lase asupra industriei muzicale, considerata unealta perfecta in ecuatia unei manipulari subtile, care sa culmineze cu idealurile sale pe care le angreneaza intr-o lupta ostentativa si tenace impotriva oricarei forme de crestinism, supunere, lege providentiala. Fauritor al Thelemei, o controversata filosofie devenita tinta a disputelor referitoare la caracterul ei potential religios din punct de vedere al teoriilor sustinute, printre care si conceptul de “Vointa” (Will), relevat prin opozitie cu pacatul, “tradus” ca restrictie, Crowley se inscrie in topul promotorilor materialismului/individualismului, alaturi de camaradul sau LaVey. Thelema se fundamenteaza pe credinte stravechi si – asemeni multor miscari religioase recente – cumuleaza traditiile estice si vestice. Printre instrumentele vestice de influenta, se regasesc elemente francmasonice si de Kaballah, iar cele estice se axeaza pe yoga, Tantra si Taoism.

aleister crowley

   «Cel mai malefic om din lume», titlu pentru care “lucreaza” asiduu si voios, urmareste cu indaratnicie sa-si vada ideologia materializata, facand uz de toate formele capabile sa actioneze cu ingeniozitate la nivel psihic, tehnica menita sa cunoasca succesul prin reflectia ambientala; fara a omite natura sa polivalenta reliefata de ansamblul abilitatilor si indeletnicilor sale (poet, maestru de sah, explorator, yoghin, magician), nu ne putem indoi de calitatea de a jongla iscusit chiar si cu cele mai prafuite unghere ale mintii umane.

 Originar dintr-o familie crestina, climatul cucernic ce i-a favorizat o educatie in spirit conservatorist, caracteristica epocii victoriene, s-a constituit in premisa unica a unui soi de corolar al rebeliunii, sfidarii oricarei granite de natura providentiala, alimentandu-i setea de ocultism.

   Devianta comportamentala ce isi avea obarsia in rezvratirea fata de crestinism si imbratisarea curentului materialist, i-au influentat decisiv implicarea in practicile ritualice satanice, orgii si dependenta de droguri, in ciuda instruirii universitare obtinute in cadrul Colegiului Cambridge, de la care se abate nu cu mult inainte de o incheia, pentru a adera la miscarea oculta Golden Dawn (n.r. «Zorii Aurii», o societate masonica), in 1898. Crowley obtine gradul 33 in francmasonerie, de-altfel, cel mai inalt grad, al carui simbol se transforma in cioburi sub accesele furioase ale unui Michael Jackson supus cenzurii:

   Nici sotia sa Rose Kelly, cu care se casatoreste in 1903, nu ramane pe dinafara obsesiilor sale legate de magie. Profitand de locatia in care cei doi isi petrec luna de miere, Cairo, patria politeismului, a mitului Creatiei, Crowley o initiaza pe Rose in ocultism, care incepe sa experimenteze stari de transa ce ii prilejuiesc rolul de liant comunicational intre Crowley si zeul Horus, cunoscut ca zeu al libertatii. Pentru a se incredinta de veridicitatea contactului, acesta o supune pe Rose unei probe, cerandu-i sa-l identifice pe Horus intr-una dintre picturile din Muzeul Boulak. Aceasta il conduce pe Aleister catre o stela funerara din lemn ce-l intruchipeaza pe Horus primind sacrificiul celor decedati. Crowley ramane impresionat tocmai de faptul ca opera era numerotata 666 de catre muzeu, un numar cu care el se identificase inca din copilarie.

    In 1910, liderul anarhist este contactat de Theodore Reuss, conducatorul templier al Ordo Orientis, care ii propune sa se alature ordinului, in fruntea caruia ajunge in urma infarctului suferit de Reuss, in 1921.

   Sloganul ideologiei lui Crowley «Fa ce vrei» («Do what thou wilt shall be the whole of the Law”), incepe curand sa se raspandeasca si sa se materializeze, laolalta cu mantra sa “If it feels good, do it”, prin care promoveaza libertinismul fara granite si care joaca un rol semnificativ in cadrul revoltei contra valorilor  religioase.

aleister crowley

   Infiltrarea in anturaje cheie, o tehnica iscusita de-a isi duce scopul la indeplinire, ii faciliteaza contributia la productia muzicala, ba chiar la curente propriu-zise, invataturile sale fiind preluate si aplicate cu succes, astfel:

  •   Colaborarea cu The Beatles se dovedeste a fi fructoasa. John Lennon recunoaste, cu ocazia unui interviu, originea inspirationala a pieselor, declarand raspicat ca ‘’ideea Beatlesilor‘’ se datoreaza exclusiv devizei parintelui blasfemiei (“Do what you will”), astfel ca, acestia se angajeaza sa perpetueze ansamblul conceptual al lui Crowley, atat prin adoptarea simbolisticii la nivelul mimicii si gesticii, cat si prin asezonarea pieselor muzicale cu felurite mesaje subliminale, unul dintre ele fiind legea inversiunii, ce consta in plasarea mesajului ce se doreste a fi de fapt transmis, in procesul de ‘’marsarier’’ muzical, cunoscut si sub denumirea de «backmasking». Mesajul obtinut in urma acestui proces, este, de regula, atat de sinistru, incat nu lasa loc indoielilor generate de prezumarea coincidentei. Unul dintre cele mai graitoare si controversate exemple in acest sens, este cel al paradoxului «Stairway to Heaven»  semnat Led Zeppelin:

   Forward: “If there’s a bustle in your hedgerow, don’t be alone now, it’s just a spring clean for the May queen. Yes there are two paths you can go back, but in the long run there’s still time to change the road you’re on.’’  Reverse: “Here’s to my sweet Satan. The one whose little path would make me sad, whose power is satan. He’ll give you 666, there was a little toolshed where he made us suffer, sad Satan.”

   Forward: “Your stairway lies on the whispering wind.”

   Reverse: “Because I live with Satan.”  Alte exemple elocvente, in urma operatiunii backtracking, este “Revolution number 9” sau “Like a Prayer” a Madonnei.

  •   Ozzy Osbourne i-a atribuit lui Crowley insusirea de “fenomen al vremii sale”, acesta dedicandu-i o melodie care ii poarta numele;
  •   Pe verso-ul copertii celui de-al 13-lea album al formatiei Doors, Jim Morrison apare fotografiat alaturi de bustul lui Crowley;
  •   Bruce Dickinson, liderul Iron Maiden, declara: “Am facut referire la chestii ca tarotul si, in general, la idei ce provin de la oameni precum Aleister Crowley”; una dintre piesele lor, “The number of the Beast”, contine versuri, precum: “666, the number of the beast/ 666, the one for you and me.”
  •   “Let it be” se integreaza, similar, in jocul malefic al cuvintelor, sugerand parca natura himerica a cuvantului, mijloc fara de care arta manipularii nu ar fi existat; acesta sfrunteaza valentele divine imprimate in notiunea de cuvant, atat de elogiat in Biblie.
  •   Nu in ultimul rand, “The Misery Machine” a lui Marylin Manson se evidentiaza prin versuri ce slavesc filosofia lui Crowley: “We’re gonna ride to the abbey of Thelema.”

aleister crowley   In fruntea miscarii de modificare a frecventelor muzicale, ce pare sa-l sfideze pe Tesla care afirma ca secretul bunei dispozitii rezida in energie, frecventa si vibratie, cat si pe Confucius, a carei sugestie de verificare a calitatii unei forme de guvernamant, se indreapta catre raportul intre  aceasta si calitatea muzicii furnizate poporului, se afla, bineinteles, tot Aleister Crowley, care nu pare sa fi omis niciun palier el edificiului interludic; El sustine folosirea frecventelor muzicale joase, acestea avand capacitatea de a submina procesele cognitive si de a favoriza agresivitatea. Inca din 1953, potrivit deciziei ISO (Organizatia Standardelor Internationale), marea parte a muzicii la nivel global a migrat de la 442Hz la 440Hz, un salt destul de nefast, luand in considerare efectele negative asupra subconstientului, contribuind la dezechilibrul dintre minte si corp, ce accentueaza tendintele anti-sociale, dovedindu-se un adevarat mecanism psihotronic. Studiile stiintifice demonstreaza cu acuratete ca, frecventa initiala de 442Hz vibreaza in acord cu proprietatile universale, cu alte cuvinte, cu cele ale luminii, timpului, spatiului, materiei, gravitatii, magnetismului, cu ADN-ului vietuitoarelor; Astfel, atunci cand atomii ADN-ului nostru incep sa rezoneze in armonie cu schema spiroidala a naturii, simtul conectarii noastre la natura se intensifica. In consecinta, nicio frecventa diferita de aceasta nu poate fi benefica, concluzie cu care insusi Einstein a fost intru totul de acord. Pe aceasta cale, geniul lui Crowley nu cade mai prejos, iscusinta lui indreptandu-se, insa, pe o cale intunecata.

   Mai departe, a-l socoti pe Aleister Crowley un om rau, ar fi o subestimare de proportii, printre afirmatiile stupefiante care i-au adus titlul  “Wickedest man in the world”, numarandu-se una care-i face cinste firii sale ambitioase : «Am trecut, pur si simplu, de partea lui Satan fara sa stiu de ce. Nu ma multumeam doar sa cred in el. Mi-am dorit fie sa-i slujesc, fie sa-l stapanesc eu insumi».

   Cea mai mare parte a vietii a petrecut-o in efortul de-a sfida cu ostentatie si indarjire legile morale, inscriindu-se glorios in orice actiune discreditata de Dumnezeu. Prima sa sotie isi gaseste sfarsitul intr-un sanatoriu; cea de a doua dezvolta, de asemenea, probleme mintale, iar 5 dintre amantele sale se sinucid.

   Revenind la conlucrarile sale celebre, se impune a fi amintit conceptul adorarii zeitatii Qabalah, una dintre invataturile lui Crowley, expuse in «Stairway to Heaven» de catre Led Zeppelin, invatatura ce sustinea maretia lui Lucifer, ce sublinia caracterul de zeu al lumii intregi, indiferent de numele sau sau de o potentiala consoarta luminoasa : «There walks a lady we all know, who shines white light and wants to show…» unde forma dumnezeiasca pe care se induce fanilor a fi adorata, este Pan Cimpoierul, zeul grec al padurilor, prefigurat, din nou, de Aleister Crowley ca Lucifer Cimpoierul, creatorul muzicii, aluzie la Biblie, care, intr-adevar, ne dezvaluie ca Iisus Hristos l-a creat pe Lucifer chiar ca si compozitor celest, inzestrat cu unelte muzicale pe masura, conform capitolului 28 din Ezekiel.

   Idolatrizarea lui Lucifer, ca intruchipare a lui Pan, a fost laitmotivul ce se perinda prin toate scrierile lui Crowley. Din cate se pare, Jimmy Page a fost dintotdeauna un discipol receptiv al lui Crowley. Urmand cu strictete invataturile acestuia, Page si formatia sa au atras succesul prin adoptarea si includerea doctrinelor in multe dintre melodiile lor, incluzand «Black Dog» «In the Light», «The Battle of Evermore», «Achilles Last Stand». Led Zep au mers pana acolo incat, pe parcursul concertelor, au inceput sa lanseze fanilor ordine de a-si vinde sufletele diavolului, practica imprumutata si de catre artisti contemporani, precum Jay-Z sau Lil Wayne.

   Aleister Crowley a intemeiat, de asemenea, miscarea New Age, originea acestui termen aflandu-se chiar intr-una dintre cartile sale, “The Book of Law” care l-a adus pe bancnota dolarului, datorita impresiei lasate presedintelui Roosevelt. Gestul cu pricina nu a fost singular, judecand dupa simbolul ochiului (n.r. ochiul lui Horus, ce insinueaza ziua in care intreaga omenire va fi supravegheata sub presiunea Noii Ordini Mondiale) din interiorul piramidei inscriptionata pe aceeasi bancnota, opera inspirata de catre acelasi Crowley. In jurul acestuia, se afla inscriptia latineasca “Annuit Coeptis Novus Ordo Seclorum” al carui corespondent “Announcing The Birth Of The New Order Of The Ages”, este mai mult decat relevant.

aleister crowley

   Nici tema reincarnarii nu a fost ocolita de Crowley. Ba mai mult, acesta a sustinut cu sarg principiul transmigrarii, plasandu-se pe sine in centrul unei experiente de acest gen, ce s-ar fi soldat cu privilegiul real de a-si alege familia in care avea sa se nasca.

   Prin analogie cu simbolul diabolic, crucea intoarsa, Crowley a elaborat o teorie potrivit careia, tot ceea ce poate fi facut invers, sa beneficieze de conotatii de anvergura, in semn de elogiu la adresa lui Satan :

  •  “Let him learn to write BACKWARDS.”
  •  “Let him learn to walk BACKWARDS.”
  •  “Let him. . . listen to phonograph records REVERSED.”
  •  “ Let him practice speaking BACKWARDS.”
  •  “Let him learn to read BACKWARDS.”
  •  “Instead of saying «I am he», let him say «eh ma I». “

   In acest context, «Nema», rostit in bisericile satanice, este rezultatul direct al inversarii celor doua silabe in care consta “Amin”-ul crestin.

   In pragul mortii, «Sunt perplex» au fost ultimele cuvinte ale lui «Frater Perdurabo» care si-a petrecut ultimele zile tintuit la pat, in ciuda disponibilitatii sale conversationale.

  Aleister Crowley si-a asumat, pe langa rolul de mentor al multor formatii rock, un fel de guru al satanismului modern, toate atributiile unei adevarate «muze», fara a neglija vreun domeniu care sa vizeze trasarea fara cusur a directiilor lumesti, intr-un mod care sa avantajeze si sa grabeasca amploarea New Age si sa sadeasca in constiinta umana necesitatea transgresarii oricarei forme de prohibitie.

Discutii pe Facebook
Nemira

Sapiosexuala cu imaginatie ''gratuita, de vanzare'' , varsatoare dupa parerea stelelor si visatoare dupa a mea. Oaie de un negru aproape fosforescent, dezlanata, detasata de turma trendurilor ciobanesti si dezgustata de pseudocapitalismul comunist, cu o personalitate oximoronica, dat fiind ca-mi cam place sa imbin subtilul cu stridentul. Detest canicula si dispretuiesc evantaiele, cat si pe cei care-si dau aere de fata cu ventilatoarele, dar iubesc oamenii capabili sa sarute mintile cu vorba, asa cum o fac cartile bune.

Click pentru a comenta

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Cafenea

7 adevaruri despre Napoleon Bonaparte, pe care probabil ca nu le stiai

Publicat

pe

Raftul cu idei istorie curiozitati napoleon

   Napoleon Bonaparte este unul dintre cele mai mari nume din istorie. Toata lumea a auzit despre el, dar mai sunt cateva detalii despre imparatul francez pe care nu le regasesti in cartile de istorie.

   Napoleon Bonaparte se afla pe „lista scurta” a personalitatilor care au modelat lumea moderna. Pana la instaurarea sa ca imparat, in luna mai a anului 1804, acest personaj de statura medie s-a ridicat de la ofiter de grad mic in artilerie la inaltimi de putere pe care Europa nu le-a mai experimentat de pe vremea imperiului Roman.

   Decadele de conducere ale lui Napoleon au alterat profund politicile europene, de la seturile de legi scrise in Codul Napoleonic pana la stabilirea partii de carosabil pe care se conduce in majoritatea tarilor din Europa. Cand esti asa un om influent, generatii de carturari isi vor petrece carierele studiind fiecare aspect al vietii tale. Este inevitabil ca acei invatati vor descoperii cateva ciudatenii.

Napoleon a scris un roman de dragoste

Raftul cu idei istorie curiozitati Napoleon Clisson et Eugénie

Dineke Veninga/Pinterest

   Cu un an inainte de lovitura de stat care avea sa-l instaureze ca dictator, Napoleon a eliberat din frustrarea sa prin scrierea unui roman de dragoste. Cartea, intitulata Clisson et Eugénie, spune povestea unui ofiter din armata care se indragosteste si se casatoreste cu fata visurilor sale. Datoria il cheama inca o data pe ofiter si acesta revine din rezerva pentru a servi pe front. Cat e plecat, sotia il insala cu un prieten. La aflarea vestilor, ofiterul se expune deznadajduit si are parte de o moarte eroica, in lupta. Cartea a fost publicata in intregime dupa moartea lui Napoleon.

Napoleon putea sa-si piarda viata in cautarea Australiei

Raftul cu idei istorie curiozitati napoleon

François Gérard/Wikimedia Commons

   In 1975, Napoleon s-a inscris intr-o campanie oficiala a Coroanei Franceze, sub comanda lui Jean-François de Galaup, conte de Lapérouse. Cu putin timp inainte ca Revolutia Franceza sa izbucneasca, Lapérouse a echipat doua corabii pentru o calatorie in jurul lumii catre Australia, Insulele Solomon, Alaska si California.

   Lapérouse avea nevoie de 220 de oameni pentru acesta calatorie, iar adolescentul Napoleon este inscris in registrul de bord al echipajului ca respins, la mustata. Aceasta respingere probabil ca l-a luat prin surprindere; Napoleon era priceput la matematica si a excelat la trasul cu arma, in orele de la academia militara – ambele aptitudini cruciale pe un vas.

   O alta surpriza a venit cativa ani mai tarziu, cand vestile despre expeditie au ajuns in Franta: cele doua corabii au disparut fara urma. Foarte probabil ambele ambarcatiuni s-au izbit de un recif de corali, in 1788. Niciun membru al echipajului lui Lapérouse nu s-a mai intors acasa.

Napoleon era afon

   O multime de oameni au greutati in a interpreta note muzicale si melodii asa cum trebuie, dar cand esti conducatorul absolut al Frantei, ajungi sa iriti cu cantatul tau o tara intreaga si nimeni nu va avea curajul sa iti spuna sa te opresti.

   Potrivit mai multor surse, Napoleon intrunea „toate calitatile”: era afon si ii placea sa fredoneze mereu. Ori de cate ori devenea nervos sau agitat, incepea sa fredoneze cantece pe care nu le intelegea nimeni. Betsy Balcombe, o apropiata a lui Napoleon pe timpul exilului acestuia in insula Sf. Elena, spune ca „[…] vocea lui Napoleon era foarte nearmonioasa si nici nu cred ca avea ureche muzicala; pentru ca niciodata, in ocaziile in care fredona ceva, n-am reusit nici eu, nici altii, sa ne dam seama ce muzica fredoneaza.”

Trisa la carti

Raftul cu idei istorie curiozitati napoleon

Dennis Jarvis/Flickr

   Napoleon Bonaparte era un general priceput, iar reputatia sa il infatiseaza ca un geniu pe campul de lupta. Insa instinctul ascutit dobandid pentru a gasi punctele slabe ale inamicilor si de a exploata orice avantaj i-au fost de putin folos lui Napoleon in timpul exilului sau in Elba. Toate instinctele sale s-au canalizat aici in trisarea cronica in jocurile de carti pe care le avea cu companionii sai.

   Potrivit unei prietene de familie, „cand Napoleon incepea sa piarda la carti, trisa fara scrupule si toti de la masa se lasau pacaliti cat mai gratios cu putinta, in afara mamei sale, care ii spunea pe un ton ferm <<Napoleon, trisezi!>>”

   Cand lururile incepeau sa se incinga, Napoleaon matura cu mana banii de pe masa, direct in buzunarele sale. De obicei i-i dadea a doua zi valetului sau, sa ii returneze fiecaruia si pregrama un alt joc pentru seara.

Motivul real pentru care mainile sale erau mereu in buzunare

Raftul cu idei istorie curiozitati napoleon

Jean Auguste Dominique Ingres/Wikimedia Commons

   Nicio ilustrare a lui Napoleon nu pare completa fara pozitia consacrata. Este atat de cunoscuta, incat oricine stie deja cum sa o faca: pui un picior in fata, intorci corpul trei sferturi intr-o parte si bagi mana dreapta in buzunar.

   Aceasta pozitie nu este doar o conventie a artistilor – Napoleon chiar statea asa tot timpul. Era neobisnuit de vanitos in ceea ce priveste mainile sale si le tinea mereu in buzunare din obisnuinta de a le tine calde si in siguranta.

   Potrivit lui Balcombe (aceeasi tanara care-i suporta cantatul), „mana sa era cea mai grasuta si frumoasa din lume; monturile pumnului faceau gropite precum la bebelusi, degetele sale erau suave ca o lumanare si frumos formate, iar unghiile-i erau perfecte.”

Ii placea sa ciupeasca lumea

   Cand nu-si tinea mainile in buzunare, asa cum il cunoastem din portretele celebre, Napoleon obisnuia sa ciupeasca lumea din jurul lui. Potrivit memoriilor lui Louis Constant Wairy – care a petrecut mult timp in cercul intim al lui Napoleon – imparatul „in momentele sale de amuzament, obisnuia sa ciupeasca apropiatii de varfurile urechilor; Am trait pe propria piele experienta de a-mi fi ciupite urechile. Cateodata chiar amandoua deodata; si asta cu o mana priceputa.”

   Altii au scris despre Napoleon ca obisnuia sa ciupeasca nasul doamnelor, in gluma, sa ciupeasca obrajii prietenilor pana acestora aproape ca le dadeau lacrimile si chiar barbiile copilasilor pana cand mamele acestora il temperau.

A trecut peste doua incercari de sinucidere

Raftul cu idei istorie curiozitati napoleon

Bydand724/Imgur

   Barbatii de seama adesea vin si cu un strop de instabilitate, iar Napoleon nu facea exceptie.

   Acesta ceda adesea acceselor de furie, cateodata azvarlind obiecte grele catre ministri sai si asupra altor subordonati. Accesele sare de furie au devenit mult mai intense dupa ce averile sale au inceput sa scada si natiunile Europei incepeau sa aiba victorii impotriva sa. Frica infrangerii pare sa-l fi apasat greu.

   In tot timpul in care a fost la putere, Napoleon era pregatit mereu pentru sinucidere: purta o fiola cu doza mortala de opiu in jurul gatului. Se pare ca a inceput sa poarte fiola in 1812, dupa ce aproape ca a fost capturat de cazaci in timpul campaniei din Rusia.

   Dupa infrangerea dezastruoasa din Rusia si cea la fel de nimicitoare care a urmat, Batalia Natiunilor [Batalia de la Leipzig] – unde toti inamicii pe care si i-a facut s-au coalizat si au lovit cu putere in armata sa aflata in retragere – Napoleon a decis ca este timpul sa isi curme suferinta si a baut opiul. Totusi, taria otravii se diminuase de-a lungul anilor si doar l-a imbolnavit foarte puternic.

   Mai tarziu, pe Elba, Napoleon a vrut sa se impuste, insa unul dintre servitorii sai ii golise praful de pusca din pistol. Reincarcarea armelor in acele vremuri era destul de anevoioasa si laborioasa, timp destul in care Napoleon sa apuce sa se razgandeasca si sa renunte definitiv la ideea de a se mai sinucide.

Discutii pe Facebook
Litera.ro
Continua sa citesti

Cafenea

Stan Lee is dead. Long live Stan Lee!

Publicat

pe

stan lee omagiu raftul cu idei film benzi desenate marvel

   Stan Lee, arhitectul unei lumi intregi, in semnficatia cea mai serioasa a cuvantului, a murit. Dupa 95 de ani de calatorie in lumea reala, ieri a facut primul pas spre nemurire. A scos penita lui fermecata si a desenat primul lui „panel” despre viata de dupa moarte. Banuiesc ca s-a desenat pe el insusi prezidand o adunare a tuturor spiritelor tinere care au umblat vreodata pamantul, universul Marvel si chiar cel creat de concurenta permanenta, DC Comics. Postura in care l-am vazut exuberant de multe ori si pe care o iubea.

   Prima caramida a imperiului de multe miliarde de dolari a pus-o in 1939 la Timely Comics devenita intre timp Marvel Comics. Prima „bula cu text” semnata de Stanley Martin Lieber (numele sau real) a fost asezata peste desenele lui Joe Simon reprezentandu-l pe Captain America, boy scout ul american cu moralitate si conduita perfecte.

   Nebunia lui contagioasa a reusit sa-i aduca aproape pe Jack Kirby si Steve Ditko, artisti geniali la randul lor, cu ajutorul carora a reusit sa creeze cam toate personajele care isi traiesc acum la cinema sau tv o noua epoca de aur. Geniul milionar playboy filantrop, Tony Stark complex si controvesat, incredibilul Hulk si expertul in radiatii gamma Bruce Banner intr-un joc permanet de-a Jekyll si Hyde, zeul tunetului insusi, Thor cu al sau magic Mjolnir, Doctor Steven Strange vrajitorul suprem, neinfricatul Daredevil sunt doar cateva personaje fabuloase plasmuite de mintile lor extraordinare. Fantastic Four, prima coalitie a eroilor Marvel impotriva unor forte de neimaginat care amenintau insasi existenta speciei, X-Men o metafora a diversitatii etnice, sociale, culturale impotriva stereotipurilor si a discriminarii, Avengers etichetati drept Earth Mightiest Heroes ducand luptele pe care niciun erou nu le putea castiga pe cont propriu. Personaje, titluri, idei care au devenit cultura populara remodeland conceptia de bine si rau, viata si mortalitate, vulnerabilitate si eroism.

   Stan Lee a reinventat superoii. Le-a completat personalitatile cu dificultati ale vietii reale, cu trairi, emotii, griji umane, cu probleme de adaptare in cercuri sociale normale. Ce curaj formidabil sa aduci in prim plan un tanar Peter Parker nesigur si naiv, sa-l descrii in asa fel incat, idiferent de varsta, totii cititorii sa poata empatiza cu el. Spider Man, vecinul nostru prietenos, este cu siguranta copilul cel mai iubit al sau. Prin el viata personala a supereroilor a devenit la fel de interesanta ca cea de lupta impotriva raului. A avut acest fler grozav de a umaniza niste caractere altfel aproape indestructibile. Da, la Superman ma refer, flagship ul DC Comics, care prin invulnerabilitatea sa devenise cel mai banal supererou. Probleme identificata de altfel de cei care-l scriau la momentul respectiv si remediata prin adaugarea unei serii de fragilitati redandu-i exact umanitatea inventata de maestrul Lee. Societatea isi dorea personaje cu care sa se poata identifica, cautam inca asta, iar Stan Lee a livrat intocmai.

stan lee cameos raftul cu idei omagiu benzi desenate supereroi

   Cei care acum scriu si deseneaza fabulos noile povesti ale eroilor inventati de el i-au cautat in permanenta aprobarea, validandu-si astfel munca de creatie si consolidandu-si pozitia in fata cititorilor din ce in ce mai pretentiosi de comic book uri. Kevin Feige, patriarhul Marvel Cinematic Univers, inceput in 2008 si continuat astazi cu succes, a reinventat la randul sau industria cinematografica cu idea de fir narativ interconectat, personaje complicate, eterogene, aduse impreuna pe ecrane, toate spre a noastra incantare. L-a avut  alaturi pe Stan Lee in toate demersurile creative pe care le-a intreprins si s-a bucurat de sfaturile sale pretioase in abordarea actiunilor eroilor nostri preferati. Au nascocit impreuna cele mai haiose si pline de substanta cameo uri din lumea Hollywood ului. Si noi ne-am bucurat de fiecare data sa-l revedem presarand sare si piper peste o masa deja plina de arome eroice.

   Stan Lee isi face iesirea triumfala din viata noastra si intra astazi in legenda. A nascut si a intretinut o vapaie colosala, o lume in care totul este posibil, unde oricine poate deveni un supererou. Un curent putin popular in 1930 si devenit cultura mondiala cu implicatii in vietile tuturor visatorilor din lumea larga. A hranit milioane de minti cu fanteziile sale, a ridicat o stacheta la care scriitorii moderni de comic book urilor pot doar spera. Aici, printre muritori, si-a castigat locul in Hall of Fame. Sunt convins ca va inventa ceva si acolo unde e acum, ceva care sa-l faca la fel de iubit si in stratosfera. Carisma lui va dainui o vesnicie. Creatiile sale ii vor simti lipsa si il vor sarbatori in urmatoarele lor aventuri incredibile.

   Banuiesc ca si o singura persoana poate face diferenta. Asa-i placea sa creada. Pe mine m-a convins. Iti multumesc Stan Lee pentru minunatii fiori, uriasele emotii pe care mi le-ai oferit intre paginile fiecarei reviste citite pe nerasuflate.

Sa te odihnesti in pace!

Excelsior, Maestre!

____

Articol semnat Oli Strimbei

Discutii pe Facebook
Nemira
Continua sa citesti

Cafenea

Viata secreta a marilor scriitori: Lev Tolstoi

Publicat

pe

Lev Tolstoi - Viata secreta a marilor scriitori - Raftul cu idei

Lev Tolstoi: 9 septembrie 1828 – 20 noiembrie 1910
Nationalitate: rusa
Titluri reprezentative: Razboi si pace (1865), Anna Karenina (1875)

Singurul lucru de care ai nevoie in viata, ca si in arta, este sa spui adevarul.

   Pana sa experiementeze transformarea spirituala care avea sa apara pe la mijlocul vietii, Lev Tolstoi traia ca orice alt nobil rus, chiar daca in acelasi timp era cel care a dat omenirii doua dintre titlurile clasice cele mai de pret ale literaturii. In jurnalul lui gasim o descriere a activitatilor sale zilnice:

   „Am ucis oameni in razboi, am luptat in dueluri ca sa-i ucid pe altii, am pierdut la jocuri de carti, mi-am risipit averea facuta din sudoarea taranilor, i-am pedepsit cu cruzime pe acestia din urma, am trait in desfrau cu femei usoare si am amagit oameni. Am mintit, am jefuit, am comis adulter de toate felurile, am luat parte la betii, violenta, crima… Nu exista faradelege pe care sa nu o fi comis.”

   Pare, fara indoiala, o viata plina, bogata si incarcata de satisfactii, dar pentru Tolstoi a fost o greutate care-i strivea constiinta. A cautat sa faca ceva mai mult decat sa tortureze iobagi carora sa le violeze apoi nevestele vaduve. Dar i-a luat aproape jumatate din viata ca sa gaseasca ceea ce cauta.

   Nascut intr-o familie avuta (varul lui de-al patrulea a fost Alexandr Puskin, marele poet rus), Tolstoi nu a fost deloc un elev silitor, iar profesorii considerau ca „nu este nici in stare si nici nu are aplecare catre invatatura”. Isi petrecea timpul dedandu-se jocurilor de noroc si contractand diverse boli venerice, cu toate ca inca din tinerete ii dadea ghes dorinta de a scrie. Pe la douazeci si ceva de ani a publicat cateva dintre scrierile lui importante si si-a trecut in revista toate pacatele intr-un jurnal voluminos pe care il considera un fel de confesiune autobiografica aflata in desfasurare.

   Caietele au scos la iveala un om obsedat de moarte. Veteran al sangerosului asediu de la Sevastopol, din timpul razboiului din Crimeea, Tolstoi oferea descrieri amanuntite ale atrocitatilor de pe campul de lupta si ale executiilor. Era atat de obsedat de moarte, incat uneori il terceau toate transpiratiile, convins ca Doamna Moarte il urmareste, gata sa-l bata pe umar. Disparitia fratelui sau, Nicolai, in 1860, i-a reamintit de propria lui mortalitate. Desi abia trecuse de treizeci de ani, Tolstoi era convins ca era deja prea batran si prea urat ca sa se mai aseze la casa lui si sa se bucure de o viata normala de familie. A ramas uimit cand frumoasa Sofia Andreevna (Sonia) Behrs, fiica de doctor, a acceptat sa se marite cu el in 1862.

   A urmat apoi o perioada de liniste si stabilitate, in care Tolstoi a turnat treisprezece copii si a scris cele doua capodopere: Razboi si pace si Anna Karenina. Desi aceste doua romane l-au facut faimos si i-au crescut averea, l-au si adancit in credinta ca nu ducea o viata virtuoasa. In curand avea sa intre intr-o stare proasta, pe care problemele de sanatate nu au facut decat sa o accentueze. Tolstoi spunea despre sine ca are „muschi de otel si nervi de femeie lesinata”. Suferea de reumatism, enterita, dureri de dinti, lesinuri, malarie, flebita si febra tifoida. Pe langa toate, a mai suferit si cateva atacuri cerebrale fara urmari majore.

   Nu mai avem nici o indoiala ca omul era pregatit din plin pentru criza varstei mijlocii. Si rezultatul a fost o transformare spirituala radicala. Tolstoi a renuntat la sex, bautura, tutun si carne si a imbratisat „anarhismul crestin”. Era dedicat invataturilor lui Iisus, dar nu recunostea autoritatea Bisericii Ortodoxe Ruse. Deloc surprinzator, si-a atras multi prieteni la biserica evanghelica. In 1901 a fost excomunicat. Cu toate acestea, si-a atras adepti printre iobagii pe care i-a eliberat si carora a inceput sa le doneze din vasta lui avere. Aceasta noua forma de altruism nu era deloc pe placul cucoanei.

   Si chiar asa, Tolstoi credea ca a identificat sursa tuturor bolilor sale pamantesti. „Boala mea este Sonia”, a spus candva, referindu-se la sotia sa. Desi a nascut si a crescut o mica turma de copii, si a copiat de mana Razboi si pace de sapte ori, s-a dovedit a fi destul de obositoare, Sonia s-a dovedit a fi destul de obositoare pentru piosul om din ce in ce mai preocupat de spiritualitate. O prezenta constanta a petrecerilor de la Moscova, Sonia s-a vazut indepartata din aceasta lume de apucaturile spritual-crestine ale sotului ei, pe care ea le considera o „boala”. Tot pelerinajul care se desfasura la casa lor de la tara nu facea deloc situatia mai usoara. De asemenea, Sonia era pe buna dreptate deranjata de hotararea lui Tolstoi de a renunta la drepturile de proprietate, inclusiv la drepturile de autor obtinute din vanzarea cartilor si la mostenire. Cand a inceput sa imprastie bani in stanga si-n dreapta, Sonia a pus piciorul in prag.

   Cireasa de pe tort a venit atunci cand un linge-blide, pe nume Certkov, l-a convins pe ramolitul Tolstoi sa-si treaca toata averea pe numele lui. Satula de situatie, Sonia a preluat fraiele. Il urmarea peste tot, spionandu-l prin binoclu. Cand el i-a sugerat ca ar fi bine sa puna capat casniciei, ea l-a amenintat ca se va sinucide. In final, Tolstoi a prins-o tragand cu ochiul in jurnalele lui – era prea de tot. A sters-o in toiul noptii, lasand in urma doar un bilet prin care ii multumea pentru cei patruzeci si opt de ani de casnicie. „Fac ceea ce multi oameni de varsta mea fac”, scria celebrul scriitor in varsta de optzeci si doi de ani. „Renunt la lume si aleg sa-mi petrec ultimele clipe singur si in liniste.”

   Din nefericire pentru Tolstoi, acele ultime zile si le-a petecut in ger intr-o statie de tren, unde a cedat, prada febrei si frisoanelor. Cuprins de delir, cu barba alba acoperita de gheata, a murit pe podeaua biroului sefului de gara pe 20 noiembrie 1910.

Fara coronita

   Tolstoi nu a castigat niciodata Premiul Nobel pentru Literatura. Desi considerat printre favoriti atunci cand a fost decernat pentru prima oara, in 1901, a fost surclasat de poetul francez prea putin cunoscut (si cu un nume ciudat) Sully Prudhomme. Tolstoi nu a primit nici o explicatie oficiala pentru alegerea juriului, dar probabil ca intregul lui comportament nu se plia pe tinuta culturala conservatoare a juriului. Unul dintre membri a spus despre el ca dovedeste „o ostilitate obtuza fata de toate formele de civilizatie”, orice o fi insemnand asta. Macar Tolstoi a avut o companie selecta: Henrik Ibsen si Émile Zola au fost ocoliti din aceleasi motive.

Cu cartile pe masa

   In noaptea nuntii, Tolstoi, in varsta de treizeci si patru de ani, si-a obligat mireasa, de doar optsprezece ani, sa citeasca insemnarile din jurnalul lui in care erau descrise escapadele lui amoroase cu alte femei, inclusiv cu servitoare. Se pare ca asta a fost ideea lui de deschidere si onestitate, dar dupa parerea Soniei a fost totusi „prea multa informatie”. A doua zi avea sa noteze in propriul ei jurnal despre dezgustul pe care l-a simtit de a fi fost expusa unor asemenea „mizerii”.

Pur si simplu spune niet

   Convertirea religioasa a lui Tolstoi nu a fost nicicum o hotarare luata doar pe jumatate. Motivat de gandul ca eliminarea carnii din alimentatie este cheia catre stapanirea dorintelor, scriitorul a devenit un vegetarian riguros, cu o dieta foarte saraca, alcatuita din fulgi de ovaz, paine si supa de legume. De asemenea, a renuntat la alcool si tutun si chiar a incercat sa-i convinga pe taranii de pe mosia lui sa-i urmeze calea. In textul „De ce se cherchelesc barbatii?” Tolstoi a descris ambele substante ca droguri pe care oamenii le folosesc pentru a-si anestezia constiinta incarcata. „Tulburarea si mai ales stupiditatea vietilor noastre”, proclama el, „isi gasesc sursa in principal in starea permanenta de intoxicare in care traiesc majoritatea oamenilor.”

Totul pana la petrecere

   Pentru cineva atat de spiritual, Tolstoi putea fi uneori de-a dreptul meschin. L-a lasat pe fratele lui, Dmitri, sa zaca pe patul de moarte, refuzand chiar sa se uite la el, pentru ca se indepartase de Dumnezeu pentru a duce o viata de dezmat. „Sincer vorbind, cred ca ceea ce m-a deranjat cel mai tare la moartea lui”, scria Tolstoi, „a fost faptul ca m-a impiedicat sa particip la o sarbatoare de la Curte la care fusesem invitat.”

————————

   Transcriere din volumul de exceptie Viata secreta a marilor scriitori, de Robert Schnakenberg, disponibil la editura Art. Pe langa aspectul foarte aranjat al textului, grafica care insoteste relatarile „piperate” din viata mai putin cunoscuta a marilor scriitori este perfect potrivita, intr-o maniera aproape caricaturala. O lectura amuzanta, insa plina de detalii foarte interesante si comice din viata de zi cu zi a scriitorilor pe care-i regasim in toate bibliotecile lumii.

   Viata secreta a marilor scriitori cuprinde informatii picante si amuzante despre William Shakespeare, Lord Byron, Honoré de Balzac, Edgar Allan Poe, Charles Dickens, surorile Brontë, Henry David Thoreau, Lev Tolstoi, Emily Dickinson, Mark Twain, Oscar Wilde, Franz Kafka, Virginia Woolf si inca multi, multi, multi alti scriitori universali!

Discutii pe Facebook
libhumanitas.ro
Continua sa citesti

Calendar cultural

aprilie, 2019

Filtreaza evenimente culturale

Niciun eveniment cultural

Facebook

Secretul fericirii – din 19 oct. in cinema

Trending

X