);
COnecteaza-te cu noi

Recenzii

Aglaja dupa Aglaja Veteranyi, în Maratonul Teatrului Independent Bucharest Fringe 2016 @UnTeatru

Publicat

pe

Doaaaaamnelor si domnilor, bine ati venit la … circ!

   In aceasta seara speciala veti avea ocazia sa vedeti o poveste care va va amuza, va va emotiona si pe care nu o veti mai putea uita!

   In aplauzele dvs, intra in scena, minunata, talentata si frumoasa  A-GLA-JA!

   Alaturi de ea, dovedindu-si talentele vor evolua, membrii familei ei, dar si altii, unul mai diferit ca altul!O lume colorata, o lume de poveste, cu personaje pitoresti.

   Nu, nu am gresit recenzia, si nici locul.

Aglaja cronica de teatru

Aglaja in Marataonul Teatrului Independent Bucharest Fringe 2016 @ UnTeatru (Anca Diana Florescu, Adrian Ciobanu si Alina Petrica)

   Odata ce ai intrat la Aglaja dupa Aglaja Veteranyi, uiti de tine si ai ocazia de a vedea circ in teatru! Nu vorbesc din fericire la modul peiorativ ci vorbesc chiar la modul admirativ!

   Spectacolul Aglaja este o adaptare, o dramatizare a doua romane scrise de autoarea cu origini romanesti, Aglaja Veterany: „De ce fierbe copilul în mămăligă” și „Raftul cu ultimele suflări”. Povestea surprinde destinul Aglajei si al membrilor familei ei, pe parcursul a mai multor ani, astfel avem ocazia sa o vedem pe micuta Aglaja (Alina Petrică) de numai cativa ani, la inceputul spectacolului pana in anii fragezi ai tineretii, catre final.

Aglaja - cronica de teatru

Aglaja in Maratonul Teatrului Independent Bucharest Fringe 2016 @ UnTeatru Anca Diana Florescu, Olimpiu Blaj, Adrian Ciobanu si Alina Petrica

   Aglaja este fiica unor artisti de circ, mama, (Anca Diana Florescu, excelenta, senzuala si cu multa forta dramatica) fiind acrobata, supranumita “femeia cu par de otel” si tatal clovn (Adrian Ciobanu, creator al acelei profunzimi a clovnului vesel prin costumatie si pozne, dar  plin de cautari, dureri si tristeti in interiorul omului de sub costum). Cu ei, in caravana circului, care strabate mereu locuri noi, mai calatoreste si sora (sau fratele, un personaj cu identitate sexuala ambigua, arata ca un barbat dar se prezinta si se comporta ca o femeie) mamei Aglajei (Olimpiu Blaj, este extrodinar cum personajul pe care il creeaza nu este deloc vulgar, este cald, sensibila, plin de farmec si de candoare).

   O lume spectaculoasa, dar dura, unde Aglaja invata din anii cei dintai ce inseamna pericolul, apropierea mortii (prin natura numerelor acrobatice sustinute de mama), foamea, fuga dintr-un loc in altul dar si pastrarea viselor importiva obstacolelor.

Aglaja cronica de teatru

Aglaja in Maratonul Teatrului Independent Bucharest Fringe 2016 @ UnTeatru (Anca Diana Florescu, Alina Petrica si Adrian Ciobanu)

Aglaja cronica de teatru

Aglaja in Maratonul Teatrului Independent Bucharest Fringe 2016 @ UnTeatru (Anca Diana Florescu, Alina Petrica si Adrian Ciobanu)

Aglaja cronica de teatru

Aglaja in Maratonul Teatrului Independent Bucharest Fringe 2016 @ UnTeatru (Anca Diana Florescu, Alina Petrica si Adrian Ciobanu)

   Aglaja viseaza sa ajunga un mare star de cinema, sa devina o actrita celebra si sa castige multi bani din rolurile din filme, cu care sa-si ajute familia, sa aiba o viata fericita. In ciuda vietii destul de haotice pe care o duce in sanul familiei ei speciale, este un copil vesel, adorabil, o papusa vie care isi iubeste imens familia. Este in acelasi timp afectata de neintelegerile dintre parintii sai (cele mai dese certuri fiind din cauza cheltuirii banilor putini de catre tata, pe role de pelicula, filmand mereu cu o camera veche, spre fascinatia Aglajei). Sufera foarte mult cand tatal ei le paraseste, plecand pe drumul pe care el incearca sa-si gaseasca rostul, implinirea, dar neasumandu-si nevoile firesti ale copilei, de sprijin, stabilitate si protectie.

Aglaja cronica de teatru

Aglaja in Maratonul Teatrului Independent Bucharest Fringe 2016 @ UnTeatru

   Aglaja trece prin multe momente grele, redate intr-o maniera vizual-artistica de un mare impact, poetic. Spectacolul este plin de dinamism, de muzica, jocuri de lumini si umbre proiectate, de dans, de personaje (matroane/iubiti de-ai “matusii”/ propietare de pension/ spiritul mortii/ functionari bancari, in interpretarile lui Stefan Lupu si ale lui Aron Alexandru Lucian) cu costume grotesti, pitoresti, metafore care sugereaza caracterele lor, dar si modul in care isi pun amprenta asupra Aglajei si cum se descurca in provocarile aparute in relatiile cu aceste personaje.

   Spectacolul mi-a creat deseori impresia unui film vechi proiectat, cu sarituri de perioade de timp, ca si cand rola era rupta si au ramas doar bucatile cu momente importante din firul vietii acestei fete.

Aglaja cronica de teatru

Aglaja in Maratonul Teatrului Independent Bucharest Fringe 2016 @ UnTeatru

   Este un spectacol impresionant, in care nu stii niciodata ce te asteapta, nu-ti revii dintr-un hohot de ras ca dai in plans, nu iti revii bine din surpriza creata de vreun personaj sau moment ca altul vine sa te surprinda si curpinda. Nu exista pauze, este o poveste in continua curgere, in care simti o conexiune si comunicare foarte buna intre membrii echipei, ca intr-o familie, chiar daca familia pe care ei o creeaza in spectacol nu este cea mai fericita. Este insa una autentica si in care, in ciuda neintelegerilor, exista firul rosu al iubirii.

Aglaja cronica de teatru

Aglaja in Maratonul Teatrului Independent Bucharest Fringe 2016 @ UnTeatru

Aglaja cronica de teatru

Aglaja in Maratonul Teatrului Independent Bucharest Fringe 2016 @ UnTeatru

Aglaja cronica de teatru

Aglaja in Maratonul Teatrului Independent Bucharest Fringe 2016 @ UnTeatru

   M-am bucurat de toata experienta spectacolului, de creativitatea fiecarui artist in parte, nu a fost unul care sa nu ma impresioneze, sa nu-i simt daruirea si bucuria de a a fi acolo, le-am aplaudat cu toata inima performanta, munca, le-am multumit pentru energia primita, pentru emotii, pentru tot ceea ce au creat si i-am aplaudat cu toata forta.

   Felicitari intregii echipe, lui Stefan Lupu pentru cum a reusit sa creeze aceasta calatorie in care ne iau cu ei, si felicitari Alinei Petrică pentru castigarea premiului la categoria “cea mai buna actrita” in cadrul Maratonului Teatrului Independent Bucharest Fringe 2016, dar mai ales pentru cum reuseste sa pastreze aceeasi candoare a acestui personaj in ciuda “trecerii timpului” si a intamplarilor prin care trece Aglaja.

Aglaja cronica de teatru

Aglaja in Maratonul Teatrului Independent Bucharest Fringe 2016 @ UnTeatru

   Mergeti la Centrul Cultural European pentru UNESCO Nicolae Balcescu sa vedeti o poveste deosebita, in care sunt imbinate atent si armonios multe ramuri artistice (dans, fotografie, cinematografie, actorie, scenografie) iar rezulatul este un spectacol care ajunge direct in inima. Si ramane acolo, cerand parca sa-l mai vezi o data, si inca o data…

Mai jos gasiti un trailer Aglaja si pagina oficiala de Facebook a spectacolului:


https://www.facebook.com/Aglaja-1640865866201747/

Discutii pe Facebook
Libris.ro

Actor visator independent in Bucurestii lui 2016, imi pare foarte bine, bine ne-am gasit! Militez pendru tandrete, armonie si frumos si asta se simte in tot ce sunt, deci si tot ce scriu, cu riscul de a fi siropoasa

Click pentru a comenta

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Carte

INGERI RATACITI de Marius Albert Negut

Publicat

pe

recenzie de carte ingeri rataciti marius albert negut raftul cu idei

   Cartile lui Marius Albert Negut sunt mereu surprinzatoare. Fiecare pagina dezvaluie o noua experienta, un alt drum decat cel pe care erai convins ca ai plecat.

   In cazul romanului INGERI RATACITI citim o cronica al unor timpuri involburate si instabile, care partial isi dezvaluie acum consecintele.

   Ce imi place la scrierile lui Marius Albert Negut este ca in cadrul aceleiasi naratiuni schimba registrul si ba citesti un Bildungsroman (pana la urma urmarim niste personaje in devenirea lor – Gargamel, Ursu), ba o cronica istorica – evenimente de la revolutia din 1989 sau mineriade – ba un roman politist, asa cum este partea de final a romanului.

   Gliseaza cu maiestrie si in cel mai natural mod si cu planurile temporale –  1976, apoi 1995 – chiar impartite pe ore, ceea ce involuntar atrage atentia asupra evenimentelor. Si totul se impleteste firesc in mai multe fire narative care alcatuiesc o realitate dura si necrutatoare.

   E lumea de la marginea societatii cea pe care ne-o infatiseaza Marius Albert Negut, lumea subteranelor metroului, lumea aurolacilor si a celor pripasiti pe strazi.

recenzie carte Ingeri rataciti Marius Albert Negut   Sunt parti ale romanului care sunt de-a dreptul terifiante – orfelinatul in care este aruncat Radu  – sunt fraze care aproape dor atunci cand le citesti, scrise cu intensitate si fara mila, “Manolache scoase o sticla din fiset si isi turna atent in causul palmei. Ii puse lui Radu continutul, pe pielea plina de rani si incepu sa frece violent, hahaind incantate. Asa numita lotiune, era gazul pe care il tineau pentru paduchiosi.”

   Marius Albert Negut ne-a obsnuit deja cu abilitatea magica de a folosi limbajul argotic, care acum este parte integranta a cronicii si a prezentarii personajelor.

   Nici nu stii pentru cine compasiunea e mai mare – pentru Mihaita, zis Gargamel – copil al strazii, trecut prin suferinte greu de imaginat, pentru Radu Ursu, caruia destinul ii joaca festa dupa festa – cei apropiati il cred mort iar iubita lui Ana, se arunca in apele Dambovitei de pe podul Izvor – ca o alta Ofelie, Lia – hartuita de un tata vitreg , Iordache,  a,junsa si ea pe strazi.

   Acest Iordache este un personaj emblematic pentru realitatea romaneasca de dupa  Revolutie – securist de frunte, ajuns mare revolutionar si apoi senator, care se ocupa cu traficul de copii si organe. Ceea ce este dureros insa adevarat, este puterea pe care a avut-o si a pastrat-o fosta Securitate, si pe care acum o exercita in slujba unui rau suprem subjugat banului.

   Nu doar personajele sunt partea grea a romanului ci si atmosfera descrisa – catacombele metroului te duc cu gandul la catacombele Parisului, iar cei care au trait momentele din decembrie 1989 aproape le retraiesc cu toata teama si speranta de atunci, insa, surprizantor si cu umor “Poate ca soldatii, ei au tras in aer, dar daca revolutionarii au tras aerul acela in piept?” .Maiastra utilizare a sensurilor verbului “a trage” ne arata cat de sensibil este autorul la valentele limbii romane.

   Tehnica folosita  este cea a unei naratiuni  gen papusa Matrioska – intr-un cadru general  – strada Veseliei  sau subteranele metroului, apar alte naratiuni – povestile de viata spuse de Radu Ursu si Lia si descrierea momentelor din decembrie 1989.

   Partea de final este aducatoare de suspans maxim – Marius Albert Negut stie cum sa construiasca  naratiunea in asa fel incat sa pastreze aproape cititorul iar finalul vine ca o eliberare, ca o apa linistita care acopera tot raul si lasa sa pluteasca doar binele.

   “Cuvintele vindeca! Nu as fi crezut niciodata, dar asa este!Cuvintele elibereaza sufletul din temnita pe care, acesta, singur, speriat si-a construit-o, incercand naiv sa se protejeze de raul ce vrea sa ii franga aripile.”

   Asa reuseste autorul sa ne convinga de speranta pe care trebuie sa o avem ca orice inger ratacit isi gaseste drumul.

Romanul INGERI RATACITI este o experienta nu doar de lectura ,dar si de viata pe care m-as bucura sa stiu ca o va parcurge multa lume, mai ales avand in vedere vremurile pe care le traim!

Discutii pe Facebook
Litera.ro
Continua sa citesti

Carte

50 cele mai frumoase scrisori de dragoste din toate timpurile

Publicat

pe

Cele mai frumoase scrisori de dragoste

     Din dorinta de a descoperi tainele unei lumi demult uitate am dat intamplator peste o carte ce poarta numele de “50 cele mai frumoase scrisori de dragoste din toate timpurile”, realizata de David H. Lowenherz.

Scrisori de dragoste    Cu un oarecare scepticism am strabatut adevarate destainuri ale lui Mozart, Michelangelo, Balzac, Beethoven, Kafka, Hemingway si multi altii, toate adunate intr-un volum de exceptie.

    Fiecare manuscris purta cu el la acea vreme trairi si sentimente dintre cele mai felurite: dor, disperare, pierdere, amaraciune, respect, prietenie, recunostinta, gelozie sau poate chiar fericire si indoiala.

Scrisori de dragoste   Cei care isi puneau gandurile in scris reuseau sa inteleaga ca“ existau momente cand nimic nu vorbea mai tare ca un cuvant mut, scris pe o bucata de hartie”, de la oameni simpli, poeti, carturari, filozofi, toti isi exprimau trairile in aceeasi maniera, fie ea mai ordonata, fie insotita de pete de  cerneala, cuvinte sterse si urme de cafea.

 Epistolele surprind dragostea intr-o forma proprie si individuala, de la o dragoste tandra, ca cea dintre W.A.Mozart si Constanze Mozart, la una pasionala: Ludwig van Beethoven catre “Eterna iubita”  sau poate chiar una  interzisa ca cea dintre Henric al VII-lea si Anne Boleyn.

   Maniera scrierilor te ajuta sa-ti conturezi in timp si spatiu o imagine a celui care urma sa expedieze scrisoarea, intensitatea cuvintelor si dorinta nestavilita de a primi un raspuns, unul care sa inlature distanta si dorul, il fac pe cititor sa traiasca emotia fiecarui cuvant.

    Intr-o lume in care predomina tumultul, aceste epistole opresc timpul in loc si sugereaza necontenit ca trairile, sentimentele si momentele cu adevarat importante cer timp si rabdare. In arta epistolara acestea se masoara in idei, transcrieri si raspunsuri mult asteptate.

Scrisori de dragoste

 Ludwig van Beethoven catre “Eterna iubita”

         Al tau pentru totdeauna

         A mea pentru totdeauna

               A noastra pentru totdeauna

Discutii pe Facebook
Libris.ro
Continua sa citesti

Carte

Ce vreti sa fiti in viata? Vulturi sau viermi? Inocenta pacatului, de Marius Albert Negut.

Publicat

pe

Ce vreti sa fiti in viata? Vulturi sau viermi?

   Cartea lui MARIUS ALBERT NEGUT – INOCENTA PACATULUI deschide aceasta intrebare provocatoare.

   Nu m-am gandit pana acum ce poate iesi, peste timp, din GROAPA lui Eugen Barbu.

   Am aflat acum – a iesit un alt scriitor, crud si dureros de veridic – Marius Albert Negut cu al sau roman Inocenta Pacatului.

   Parca citeam o continuare  a romanului scris de Eugen Barbu. Sunt lecturi incomode care ridica probleme de toate felurile si care te scot din starea de confort.

   Eugen Barbu la vremea lui ne aducea im prim plan o lume despre care toti stiam ca exista, dar cu totii o ignoram si la fel face si Marius Albert Negut.

recenzie Inocenta pacatului website cultural   Cutaridei ii ia locul parcul Humulesti, intamplarile sunt la fel de violente si tin de o lume aparte – a consumatorilor de droguri si a tiganilor, a fricii de Securitate, urat mirositoare si intinzandu-se ca lepra si a unei povesti romantice de dragoste dintre profesorul Mihai Carp si sotia sa.

   Ne sunt prezentate simboluri iconice  ale unor lumi paralele, pe langa care trecem si ne facem ca nu o vedem. Consumatorul de droguri – Amalia, copilul de tigani dornic sa isi depaseasca conditia – Peti si profesorul – Mihai Carp, securistul – maiorul Datcu.

   Cartea e o lectura de suspans,  te tine cu sufletul la gura pana la final, inocenta pacatului este umbra intregii naratiuni.

   Se dezvaluie asa cum nu te astepti, inceputul te duce cu gandul catre alte pacate, al carnii , al betiei, hotiei, insa sensul e mult mai profund.

   Mihai Carp pacatuieste printr-un denunt fals. Tatal Amaliei, alcoolic, pacatuieste violandu-si propria fiica. Peti, copilul de tigan fugit din satra in lume, pacatuieste prin hotie. Maiorul  Datcu este reprezentantul fricii – securistul care o ancheteaza pe mama profesorului si apoi chiar pe el.

   Umbra pacatului se intinde si te face sa te intrebi – care din ele e cel innocent?

   Parcurgem un traseu intre lumi paralele, una este povestea profesorului Mihai Carp, alta este povestea Amaliei sau a lui Peti. Planurile temporale gliseaza si ele  intre timpul dictaturii comuniste si anii de schimbare care au urmat.

   Autorul foloseste cu maiestrie si limbajul argotic si in acest fel autenticitatea este garantata, insa nu uita sa explice in notele de subsol si cuvinte care folosite in epoca dictaturii comuniste aveau un sens aparte – RIC – de exemplu.

   La fel procedeaza si in capitolele care descriu lumea consumatorilor de droguri, o lume tulbure si haotica in care Amalia pluteste catre neant.

   Intr-un cuvant, romanul INOCENTA PACATULUI este o lectura complexa si o naratiune scrisa cu un simt al cuvantului si atmosferei deosebit.

   Iar intrebarea ramane provocarea lumii in care traim – vulturi sau viermi – finalul e deschis pentru fiecare si speranta inca exista.

Discutii pe Facebook
books-express.ro
Continua sa citesti

Calendar cultural

august, 2018

Filtreaza evenimente culturale

Niciun eveniment cultural

Facebook

Trending

X