);
COnecteaza-te cu noi

Carte

20 de ani in Siberia

Publicat

pe

20 de ani in Siberia

20 de ani in Siberia

   Prima intalnire cu Anita Nandris-Cudla a avut loc in paginile cartii scrise de ea, carte aparuta la Editura Humanitas, nu mai stiu exact anul si nu ma apuc sa caut pe Google, va spun mai incolo.

20 de ani in Siberia

20 de ani in Siberia – Anița Nandriș-Cudla

   Din carte razbate asa.

   O limba greu de urmarit, la inceput. Dar pe masura ce dai paginile ajungi nu doar sa o intelegi ci chiar sa ai tendinta sa vorbesti ca ea, ca Anita. Un talent literar ciudat, frust, necizelat sau poate ar trebui sa spun nealterat de lecturi. Un soi de libertate in a folosi cuvintele care, in ciuda acestei aparente libertati, au precizie, rigoare si putere. Dar mai presus de toate, o existenta traznitoare. Un soi de poveste despre un om prins in pumnul uriasului care strange si strange si strange, si in ciuda menghinei omul respira, respira, respira, ba mai mult, gandeste, lupta, cauta solutii. Anita e tot ce-i poti cere unei femei. Si unui barbat. Fiindca timpurile grele fac sa dispara linia de demarcatie intre sexe, nu in sensul modern si socant, de transgender, ci intr-unul profund uman si firesc. Anita nu-si mai permite luxul de a fi femeie, sau barbat ci, pur si simplu, om. Cand e de plans mortii, e femeie. Cand e de luptat pentru supravietuire, e barbat(a). Cand e de gasit drumul spre casa, e tot ce a mai ramas din ea…

   Anita e un exemplu de curaj. De demnitate. De verticalitate. Anita ar trebui predata la scoala. Nu e nimic dulceag in existenta ei, de aceea pentru generatiile obisnuite cu multe pisicute roze si pernute sub forma de inimioara, e poate greu de digerat. Poate asa se explica si reactia unei pustoaice, culmea! fata de actrita, care-i reprosa maica-sii ca a adus-o la spectacolul „asta” care vorbeste despre niste lucruri care „nu au nicio legatura cu mine”.

   Asa e, n-au. Poate ca e bine ca n-au. Poate ca ar trebui sa aiba. Poate ca ar trebui sa stim cu totii macar de unde venim, daca nu si unde ne indreptam, desi e greu de rupt sensul viitorului de trecut.

   Dar sa revin la a doua intalnire a mea cu Anita. De data aceasta Anita fiind in carne, oase si vorbind folosindu-se de corpul, talentul si sensibilitatea Amaliei Ciolan, actrita la TNB. Spectacol semnat de regizorul clujean Sorin Misiriantu.

20 de ani in Siberia

   Dupa cum bine stim cu totii, dupa ce ai citit o carte, e greu sa vezi si sa apreciezi filmul. Pentru ca filmul din capul tau e mereu mai bun, mai viu, mai alert decat filmul din capul regizorului, oricine ai fi tu sau oricine ar fi regizorul.

   Ei bine, surpriza. Anita-Amalia m-a facut sa uit complet ca am citit cartea. Mi se parea ca sunt la prima intalnire, ma minunam de tot ce povestea si-i simteam durerea cu tenacitatea unei nasteri in direct, nu la care asistam, ci pe care o savarseam. Amalia il face realemnte pe spectacor sa o nasca pe Anita Nandris-Cudla la fiecare minut din spectacol. Totul e la timpul prezent, e acum. Acum esti in Siberia, acum ti-e frig, acum ti-e frica, acum ti-e rusine, acum vrei sa mori, acum vrei sa traiesti.

   Doua vorbe despre one (man) woman show. Nu e un monolog. Este un spectacol cu mai multe personaje care impart un corp. Nu intr-o desfasurare schizofrenica, ci intr-o translare emotionala, logica, usor de urmarit, de la personajul care vorbeste, la cel cu care vorbeste. Pare un singur actor pe scena, dar in el sau in ea sunt toti ceilalti parteneri de scena nevazuti. Iar tu ca spectator trebuie sa suplinesti dialogurile pe care nu le auzi, sa faci legatura intre mai multe elipse. De aceea e un greu gen, atat pentru actor cat si pentru spectator. Actorul are dialoguri neauzite, iar spectatorul vede scene nevazute. Practic un astfel de one woman show dureaza fizic, sa zicem, o ora, dar la modul perceput, cu toate suplinirile, el ar fi de o ora jumatate, sau doua.

   Indiferent ca ne raportam la timpul fizic, real, sau la timpul psihic, emotional, trebuie stiut ca fiecare secunda din Douzeci de ani in Siberia, are o incarcatura aparte, greu de dus.

   Scaunul iti devine inconfortabil. Te simti cand calau, cand complice, cand martor neputincios. O istorie de viata pusa sa sfarme o istorie a omenirii. Si culmea, reuseste. Cum? Prin iubire. Iubirea de tara, iubirea de familie, iubirea de neam, iubirea de limba romana. Mai spun astazi aceste iubiri ceva?

   Da, mai spun. Lumea se bucura de spectacolul Amaliei Ciolan si al lui Sorin Misiriantu, chiar daca mai e cate un adoelscent rasfatat si imbuibat pentru care Siberia e doar un cuvant pe care nu stie daca trebuie sa-l scrie cu litera mica sau mare.

   Ceea ce m-a frapat si am admirat eu la Anita, si ceea ce Amalia Ciolan a reusit sa redea foarte bine, este ca Anita nu a fost un martir al unei idei, ea nu este tributara unei ideologii si nu este pusa in slujba vreunei demonstratii. Ea isi joaca pana la capat rolul ei principal din arborele genealogic al familiei sale. Intamplator sau nu, familia asta face parte dintr-un neam. Intamplator sau nu, acest neam face parte din omenire. Dar Anita nu vrea sa salveze neamul sau omenirea. Intamplator sau nu, o face, dar asta e deja altceva!

   E de vazut.

   Chiar daca va imbatraneste intr-o ora cu 20 de ani.

______________________________________________________________________

sursa cover photo: http://www.fnt.ro/Spectacole/20-de-ani-in-Siberia; foto Florin Ghioca

Discutii pe Facebook
Libris.ro

Sunt îndragostita de limba româna, de pisici, de teatru, de scris, de citit, de tara aceasta, de una , de alta... de cînd ma stiu. Îmi doresc o cruciada împotriva barbarismelor, a romglezei si a tot ceea ce înseamna import neasumat, mecanic, compulsiv. Dar sunt iremediabil optimista si cred ca dupa "a fost odata ca niciodata" urmeaza inevitabil" si au trait fericiti pâna la adânci batrâneti..."

Click pentru a comenta

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Carte

INGERI RATACITI de Marius Albert Negut

Publicat

pe

recenzie de carte ingeri rataciti marius albert negut raftul cu idei

   Cartile lui Marius Albert Negut sunt mereu surprinzatoare. Fiecare pagina dezvaluie o noua experienta, un alt drum decat cel pe care erai convins ca ai plecat.

   In cazul romanului INGERI RATACITI citim o cronica al unor timpuri involburate si instabile, care partial isi dezvaluie acum consecintele.

   Ce imi place la scrierile lui Marius Albert Negut este ca in cadrul aceleiasi naratiuni schimba registrul si ba citesti un Bildungsroman (pana la urma urmarim niste personaje in devenirea lor – Gargamel, Ursu), ba o cronica istorica – evenimente de la revolutia din 1989 sau mineriade – ba un roman politist, asa cum este partea de final a romanului.

   Gliseaza cu maiestrie si in cel mai natural mod si cu planurile temporale –  1976, apoi 1995 – chiar impartite pe ore, ceea ce involuntar atrage atentia asupra evenimentelor. Si totul se impleteste firesc in mai multe fire narative care alcatuiesc o realitate dura si necrutatoare.

   E lumea de la marginea societatii cea pe care ne-o infatiseaza Marius Albert Negut, lumea subteranelor metroului, lumea aurolacilor si a celor pripasiti pe strazi.

recenzie carte Ingeri rataciti Marius Albert Negut   Sunt parti ale romanului care sunt de-a dreptul terifiante – orfelinatul in care este aruncat Radu  – sunt fraze care aproape dor atunci cand le citesti, scrise cu intensitate si fara mila, “Manolache scoase o sticla din fiset si isi turna atent in causul palmei. Ii puse lui Radu continutul, pe pielea plina de rani si incepu sa frece violent, hahaind incantate. Asa numita lotiune, era gazul pe care il tineau pentru paduchiosi.”

   Marius Albert Negut ne-a obsnuit deja cu abilitatea magica de a folosi limbajul argotic, care acum este parte integranta a cronicii si a prezentarii personajelor.

   Nici nu stii pentru cine compasiunea e mai mare – pentru Mihaita, zis Gargamel – copil al strazii, trecut prin suferinte greu de imaginat, pentru Radu Ursu, caruia destinul ii joaca festa dupa festa – cei apropiati il cred mort iar iubita lui Ana, se arunca in apele Dambovitei de pe podul Izvor – ca o alta Ofelie, Lia – hartuita de un tata vitreg , Iordache,  a,junsa si ea pe strazi.

   Acest Iordache este un personaj emblematic pentru realitatea romaneasca de dupa  Revolutie – securist de frunte, ajuns mare revolutionar si apoi senator, care se ocupa cu traficul de copii si organe. Ceea ce este dureros insa adevarat, este puterea pe care a avut-o si a pastrat-o fosta Securitate, si pe care acum o exercita in slujba unui rau suprem subjugat banului.

   Nu doar personajele sunt partea grea a romanului ci si atmosfera descrisa – catacombele metroului te duc cu gandul la catacombele Parisului, iar cei care au trait momentele din decembrie 1989 aproape le retraiesc cu toata teama si speranta de atunci, insa, surprizantor si cu umor “Poate ca soldatii, ei au tras in aer, dar daca revolutionarii au tras aerul acela in piept?” .Maiastra utilizare a sensurilor verbului “a trage” ne arata cat de sensibil este autorul la valentele limbii romane.

   Tehnica folosita  este cea a unei naratiuni  gen papusa Matrioska – intr-un cadru general  – strada Veseliei  sau subteranele metroului, apar alte naratiuni – povestile de viata spuse de Radu Ursu si Lia si descrierea momentelor din decembrie 1989.

   Partea de final este aducatoare de suspans maxim – Marius Albert Negut stie cum sa construiasca  naratiunea in asa fel incat sa pastreze aproape cititorul iar finalul vine ca o eliberare, ca o apa linistita care acopera tot raul si lasa sa pluteasca doar binele.

   “Cuvintele vindeca! Nu as fi crezut niciodata, dar asa este!Cuvintele elibereaza sufletul din temnita pe care, acesta, singur, speriat si-a construit-o, incercand naiv sa se protejeze de raul ce vrea sa ii franga aripile.”

   Asa reuseste autorul sa ne convinga de speranta pe care trebuie sa o avem ca orice inger ratacit isi gaseste drumul.

Romanul INGERI RATACITI este o experienta nu doar de lectura ,dar si de viata pe care m-as bucura sa stiu ca o va parcurge multa lume, mai ales avand in vedere vremurile pe care le traim!

Discutii pe Facebook
Libris.ro
Continua sa citesti

Carte

50 cele mai frumoase scrisori de dragoste din toate timpurile

Publicat

pe

Cele mai frumoase scrisori de dragoste

     Din dorinta de a descoperi tainele unei lumi demult uitate am dat intamplator peste o carte ce poarta numele de “50 cele mai frumoase scrisori de dragoste din toate timpurile”, realizata de David H. Lowenherz.

Scrisori de dragoste    Cu un oarecare scepticism am strabatut adevarate destainuri ale lui Mozart, Michelangelo, Balzac, Beethoven, Kafka, Hemingway si multi altii, toate adunate intr-un volum de exceptie.

    Fiecare manuscris purta cu el la acea vreme trairi si sentimente dintre cele mai felurite: dor, disperare, pierdere, amaraciune, respect, prietenie, recunostinta, gelozie sau poate chiar fericire si indoiala.

Scrisori de dragoste   Cei care isi puneau gandurile in scris reuseau sa inteleaga ca“ existau momente cand nimic nu vorbea mai tare ca un cuvant mut, scris pe o bucata de hartie”, de la oameni simpli, poeti, carturari, filozofi, toti isi exprimau trairile in aceeasi maniera, fie ea mai ordonata, fie insotita de pete de  cerneala, cuvinte sterse si urme de cafea.

 Epistolele surprind dragostea intr-o forma proprie si individuala, de la o dragoste tandra, ca cea dintre W.A.Mozart si Constanze Mozart, la una pasionala: Ludwig van Beethoven catre “Eterna iubita”  sau poate chiar una  interzisa ca cea dintre Henric al VII-lea si Anne Boleyn.

   Maniera scrierilor te ajuta sa-ti conturezi in timp si spatiu o imagine a celui care urma sa expedieze scrisoarea, intensitatea cuvintelor si dorinta nestavilita de a primi un raspuns, unul care sa inlature distanta si dorul, il fac pe cititor sa traiasca emotia fiecarui cuvant.

    Intr-o lume in care predomina tumultul, aceste epistole opresc timpul in loc si sugereaza necontenit ca trairile, sentimentele si momentele cu adevarat importante cer timp si rabdare. In arta epistolara acestea se masoara in idei, transcrieri si raspunsuri mult asteptate.

Scrisori de dragoste

 Ludwig van Beethoven catre “Eterna iubita”

         Al tau pentru totdeauna

         A mea pentru totdeauna

               A noastra pentru totdeauna

Discutii pe Facebook
Continua sa citesti

Carte

Ce vreti sa fiti in viata? Vulturi sau viermi? Inocenta pacatului, de Marius Albert Negut.

Publicat

pe

Ce vreti sa fiti in viata? Vulturi sau viermi?

   Cartea lui MARIUS ALBERT NEGUT – INOCENTA PACATULUI deschide aceasta intrebare provocatoare.

   Nu m-am gandit pana acum ce poate iesi, peste timp, din GROAPA lui Eugen Barbu.

   Am aflat acum – a iesit un alt scriitor, crud si dureros de veridic – Marius Albert Negut cu al sau roman Inocenta Pacatului.

   Parca citeam o continuare  a romanului scris de Eugen Barbu. Sunt lecturi incomode care ridica probleme de toate felurile si care te scot din starea de confort.

   Eugen Barbu la vremea lui ne aducea im prim plan o lume despre care toti stiam ca exista, dar cu totii o ignoram si la fel face si Marius Albert Negut.

recenzie Inocenta pacatului website cultural   Cutaridei ii ia locul parcul Humulesti, intamplarile sunt la fel de violente si tin de o lume aparte – a consumatorilor de droguri si a tiganilor, a fricii de Securitate, urat mirositoare si intinzandu-se ca lepra si a unei povesti romantice de dragoste dintre profesorul Mihai Carp si sotia sa.

   Ne sunt prezentate simboluri iconice  ale unor lumi paralele, pe langa care trecem si ne facem ca nu o vedem. Consumatorul de droguri – Amalia, copilul de tigani dornic sa isi depaseasca conditia – Peti si profesorul – Mihai Carp, securistul – maiorul Datcu.

   Cartea e o lectura de suspans,  te tine cu sufletul la gura pana la final, inocenta pacatului este umbra intregii naratiuni.

   Se dezvaluie asa cum nu te astepti, inceputul te duce cu gandul catre alte pacate, al carnii , al betiei, hotiei, insa sensul e mult mai profund.

   Mihai Carp pacatuieste printr-un denunt fals. Tatal Amaliei, alcoolic, pacatuieste violandu-si propria fiica. Peti, copilul de tigan fugit din satra in lume, pacatuieste prin hotie. Maiorul  Datcu este reprezentantul fricii – securistul care o ancheteaza pe mama profesorului si apoi chiar pe el.

   Umbra pacatului se intinde si te face sa te intrebi – care din ele e cel innocent?

   Parcurgem un traseu intre lumi paralele, una este povestea profesorului Mihai Carp, alta este povestea Amaliei sau a lui Peti. Planurile temporale gliseaza si ele  intre timpul dictaturii comuniste si anii de schimbare care au urmat.

   Autorul foloseste cu maiestrie si limbajul argotic si in acest fel autenticitatea este garantata, insa nu uita sa explice in notele de subsol si cuvinte care folosite in epoca dictaturii comuniste aveau un sens aparte – RIC – de exemplu.

   La fel procedeaza si in capitolele care descriu lumea consumatorilor de droguri, o lume tulbure si haotica in care Amalia pluteste catre neant.

   Intr-un cuvant, romanul INOCENTA PACATULUI este o lectura complexa si o naratiune scrisa cu un simt al cuvantului si atmosferei deosebit.

   Iar intrebarea ramane provocarea lumii in care traim – vulturi sau viermi – finalul e deschis pentru fiecare si speranta inca exista.

Discutii pe Facebook
Libris.ro
Continua sa citesti

Calendar cultural

noiembrie, 2018

Filtreaza evenimente culturale

Niciun eveniment cultural

Facebook

Secretul fericirii – din 19 oct. in cinema

Trending

X